Z dniem 19 października 2014 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 sierpnia 2014 r. Przynosi ona sporo zmian zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców. I co się stosunkowo rzadko zdarza w odniesieniu do zmian PZP – zbiera bardzo pozytywne opinie.
Dzięki nowym regulacjom istnieje duża szansa na polepszenie sytuacji wykonawców w przypadku umów długoterminowych (na skutek obowiązku waloryzacji umowy), poprawienie sytuacji na rynku pracy (w związku z zapisami promującymi zatrudnienie na podstawie umowy o pracę) oraz eliminację patologii związanych z niewłaściwym doborem kryteriów oceny ofert.
Oto subiektywny ranking zmian, pod kątem ich skutków dla praktyki udzielania zamówień publicznych:
- Zmiana zdecydowanie najistotniejsza: w nowym art. 142 ust. 5 PZP wprowadzono dla umów długoterminowych obowiązek przewidzenia waloryzacji wynagrodzenia w przypadku zmiany stawek podatku VAT, zmiany wynagrodzenia minimalnego i kosztów wynikających
z ubezpieczenia społecznego lub zdrowotnego – jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.Dodatkowo, co również jest niezmiernie ważne, w przepisach przejściowych wprowadzono dla obowiązujących umów długoterminowych, zawartych przed wejściem w życie nowelizacji, uprawnienie dla każdej ze stron umowy, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów dokonujących zmian powyższych czynników kosztotwórczych, do zwrócenia się do drugiej strony o przeprowadzenie negocjacji w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia. -
W art. 29 w ust. 4 PZP wprowadzono możliwość określenia przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia wymagań dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.
-
Bardzo istotne zmiany dotyczą problematyki rażąco niskiej ceny:
-
zamawiający uzyskał bardziej precyzyjne wytyczne, kiedy jest mowa o rażąco niskiej cenie (odniesienie do wartości szacunkowej czy średniej złożonych ofert),
-
ciężar dowodu jednoznacznie przeniesiono na wykonawcę, który złożył ofertę, co do której zachodzi podejrzenie, że zawiera rażąco niską cenę.
-
-
Zgodnie z art. 91 ust. 2 oraz nowym ust. 2a PZP ograniczono możliwość zastosowania kryterium cenowego jako jedynego kryterium oceny ofert. Szczególne obostrzenie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych i innych państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadającej osobowości prawnej.
Oceniając pozytywnie samą regulację, należy jednak zwrócić uwagę, że prawidłowe ustalenie kryteriów oceny ofert w taki sposób, żeby rzeczywiście doprowadzić do wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, nie jest zadaniem łatwym i wymaga od zamawiającego dużego doświadczenia i przewidywania potencjalnych zachowań i kalkulacji wykonawców.
-
Nowy art. 5a PZP reguluje odformalizowanie postępowania na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych, a zatem istotny jest w szczególności dla zamawiających klasycznych.
Nowa procedura będzie bardzo uproszczona:
-
wystarczające będzie zamieszczenie ogłoszenia na stronie BIP lub stronie internetowej, bez konieczności publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych,
-
treść ogłoszenia będzie znacznie uproszczona w stosunku do ogłoszenia opisanego w art. 41 PZP,
-
brak terminu składania ofert wyrażonego w dniach – termin ten musi jedynie uwzględniać czas niezbędny do przygotowania i złożenia oferty.
Powyższa procedura ułatwi z pewnością zamawiającym klasycznym szybsze i sprawniejsze zamawianie usług niepriorytetowych o niższej wartości, zobowiązując ich jednocześnie do udzielenia zamówienia w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminacyjny.
-
Zmiany w zakresie dysponowania potencjałem podmiotu trzeciego:
-
dodano możliwość polegania na zdolności ekonomicznej podmiotu trzeciego (w dotychczasowym brzmieniu art. 26b PZP wykonawca mógł polegać z zakresu art. 22 ust. 1 pkt 4 PZP tylko zdolności finansowej podmiotu trzeciego),
-
wprowadzono odpowiedzialność solidarną podmiotu udostępniającego zasoby za szkodę zamawiającego powstałą wskutek nieudostępnienia tych zasobów.
-
-
Wprowadzenie nowej, fakultatywnej przesłanki wykluczenia wykonawcy, dotyczącej zawinionych i poważnych naruszeń obowiązków zawodowych.
Zgodnie z nowym art. 24 ust. 2a PZP zamawiający będzie mógł przewidzieć w dokumencie wszczynającym postępowanie przesłankę wykluczenia wykonawcy, który w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, w szczególności, gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie.
Wykonawcy dano jedocześnie możliwość ograniczenia negatywnych skutków powyższej regulacji – jeśli udowodni, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody lub zobowiązał się do ich naprawienia.
-
Nowe uregulowanie problematyki tajemnicy przedsiębiorstwa – zgodnie z art. 8 ust. 3 PZP, który zobowiązuje wykonawców do wykazania najpóźniej w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca będzie zatem zobowiązany do większej staranności przy zastrzeganiu informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, a praktyka pokaże, czy zamawiający będzie mógł dzięki temu przepisowi odstąpić od procesu wzywania wykonawców do wyjaśnień w zakresie prawidłowości zastrzeżenia informacji.
Autor: Katarzyna Dziąćko, Kancelaria Wawrzynowicz i Wspólnicy