Zamówienia publiczne

  • Zamówienia publiczneZamówienia publiczne
  • O portalu
    • Aktualności
    • Zamówienia w praktyce
    • Orzecznictwo
    • Zamówienia sektorowe
  • O autorach
  • Polityka Cookies
  • Szkolenia i doradztwo
    • Zamawiający
    • Wykonawca
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Search

Nowelizacja PZP – udział wykonawców z państw trzecich

2025-08-05Aktualności, UncategorizedGPA, nowelizacja PZP, odrzucenie oferty, wykonawcy z państw trzecich, wyrok Kolin, wyrok QingdaoMożliwość komentowania Nowelizacja PZP – udział wykonawców z państw trzecich została wyłączona

W dniu 9 lipca 2025 r. Sejm uchwalił kolejną nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP) (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1320 z późn. zm.) – ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (ustawa nowelizująca).

Preferencje dla wykonawców z UE i państw, z którymi UE ma podpisane stosowne umowy

Zgodnie z nowym art. 16a PZP, w zakresie objętym Porozumieniem Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych (GPA) lub innymi umowami międzynarodowymi gwarantującymi na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych, których stroną jest Unia Europejska, zamawiający zapewnia wykonawcom pochodzącym z państw trzecich będących stronami tego porozumienia lub tych umów międzynarodowych oraz robotom budowlanym, dostawom i usługom pochodzącym z tych państw takie samo traktowanie jak traktowanie wykonawców pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Przepis ten implementuje do polskiego porządku prawnego art. 25 dyrektywy klasycznej 2014/24/UE oraz art. 43 dyrektywy sektorowej 2014/25/UE.

Szczególnie istotne znaczenie ma nowy art. 16b ust. 1 PZP, zgodnie z którym zamawiający może określić w dokumentach zamówienia lub ogłoszeniu o zamówieniu, że:

  1. o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się również wykonawcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą oraz mają siedzibę albo miejsce zamieszkania w innych państwach niż państwa członkowskie UE oraz innych niż państwa będące stronami GPA lub stronami innych umów międzynarodowych gwarantujących na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych, których stroną jest UE (tzw. „państwa trzecie niebędące stronami umów międzynarodowych”),
  2. o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy wspólnie z wykonawcami pochodzącymi z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych,
  3. wykonawcy mogą polegać na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby, o których mowa w art. 118 ust. 1 PZP, pochodzących z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych,
  4. wykonawcy mogą powierzyć wykonanie części zamówienia podwykonawcom pochodzącym z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych,
  5. podwykonawcy mogą powierzyć wykonanie części zamówienia dalszym podwykonawcom pochodzącym z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych.

Zgodnie z kolei z art. 16b ust. 2 PZP, zamawiający, w odniesieniu do wykonawców pochodzących z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych lub robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw, może określić warunki zamówienia mniej korzystne niż w odniesieniu do wykonawców pochodzących z państw, o których mowa w art. 16a PZP, lub robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw.

W świetle art. 7 pkt 29 PZP „warunki zamówienia” mogą odnosić się do opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej jako przykłady takich warunków wskazano:

  1. zastosowanie podstaw wykluczenia oraz warunków udziału w postępowaniu innych niż wymagane od wykonawców z państw wymienionych w art. 16a PZP;
  2. żądanie złożenia podmiotowych środków dowodowych lub przedmiotowych środków dowodowych innych niż wymagane od wykonawców z państw wymienionych w 16a PZP;
  3. skorygowanie wyniku oceny ofert na korzyść ofert złożonych przez wykonawców z państw wymienionych w art. 16a PZ, lub ofert z udziałem dostaw, usług lub robót budowlanych pochodzących z państw wymienionych w art. 16a PZP;
  4. niedopuszczenie ofert z udziałem robót budowlanych, dostaw lub usług pochodzących z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych.

Nowelizacja służy uwzględnieniu w polskim porządku prawnym skutków wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 22 października 2024 r. w sprawie C-652/22 „Kolin”, potwierdzone wyrokiem TSUE z dnia 13 marca 2025 r. w sprawie C-266/22 „Qingdao”. W świetle tych wyroków wykonawcy z państw trzecich niezwiązanych z Unią Europejską żadną umową międzynarodową gwarantującą na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych, nie mają zapewnionego dostępu do unijnego rynku zamówień publicznych, a decyzja w zakresie dopuszczenia i zasad udziału w postępowaniu należy do zamawiającego.

Wyroki te spowodowały jednak niepewność prawną, w jaki sposób zamawiający mają określać zasady udziału takich wykonawców w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – dotychczas przeważające było stanowisko, że jeśli zamawiający nie zamierza dopuścić ich do udziału w postępowaniu, musi to wyraźnie wyartykułować w dokumentach zamówienia (tak np. w wyroku KIO z dnia 28 maja 2025 r., KIO 1532/25). Ustawa nowelizująca wprowadza natomiast generalną zasadę, że wykonawcy z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych nie mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia, chyba że zamawiający wprost to w dokumentach zamówienia dopuści.

Należy zwrócić uwagę na doniosły wpływ nowelizacji na praktykę udzielania zamówień publicznych w Polsce – zmiana niewątpliwie będzie miała korzystny wpływ na poprawę konkurencyjności polskich wykonawców w stosunku do wykonawców z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych, którzy nie są obowiązani przestrzegać standardów i wymogów wynikających z prawa UE (np. w zakresie ochrony środowiska), a tym samym ponoszenia związanych z tym kosztów, co powoduje, że ich oferty często są konkurencyjne cenowo.

Powyższe przepisy dotyczą też konkursów i zamówień sektorowych – nie będą miały natomiast zastosowania do zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa (w art. 395 ust. 1 pkt 2 PZP wyłączone zostało wobec tych zamówień zastosowanie art. 16a i art. 16b PZP).

Nowe przesłanki odrzucenia oferty / wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu

W konsekwencji powyższych zmian w art. 226 ust. 1 dodana została nowa przesłanka odrzucenia oferty, w pkt 5a, zgodnie z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę pochodzącego z państwa trzeciego niebędącego stroną umowy międzynarodowej lub wspólnie z wykonawcą pochodzącym z państwa trzeciego niebędącego stroną umowy międzynarodowej, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 16b ust. 1 pkt 1 lub 2 PZP.

Analogiczna przesłanka odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu została przewidziana w art. 146 ust. 1 pkt 4a PZP (a także odrzucenia wniosku o dopuszczenie do udziału w konkursie – art. 343 ust. 3 pkt 4a PZP).

Zmiany w postępowaniu odwoławczym

Zgodnie z dodanym art. 505 ust. 1a PZP środki ochrony prawnej nie będą przysługiwały wykonawcy, uczestnikowi konkursu ani innemu podmiotowi, pochodzącym z państw trzecich niebędących stronami umów międzynarodowych.

Wejście w życie i przepisy przejściowe:

Ustawa nowelizująca wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Art. 3 ustawy nowelizującej określa przepisy przejściowe – zgodnie z którymi znowelizowane przepisy będą miały częściowe zastosowanie do postępowań w toku: do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej stosuje się przepisy PZP w brzmieniu dotychczasowym, z tym że:

  1. do tych postępowań stosuje się przepis art. 16a ustawy nowelizującej;
  2. zamawiający do zakończenia tych postępowań może odrzucić ofertę na podstawie nowego art. 226 ust. 1 pkt 5a PZP, również w przypadku ponownej oceny ofert (analogicznie przepis ten stosuje się do możliwości odrzucenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 4a PZP).

Podobne zasady obowiązują w odniesieniu do konkursów, a także do dynamicznego systemu zakupów oraz systemu kwalifikowania wykonawców.

Z kolei zgodnie z art. 4 ustawy nowelizującej:

  1. do postępowań odwoławczych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, stosuje się przepisy PZP w brzmieniu dotychczasowym,
  2. do postępowań odwoławczych wszczętych od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej, które dotyczą postępowań o udzielenie zamówienia(a także postępowań o zawarcie umowy ramowej, konkursów, dynamicznego systemu zakupów oraz systemu kwalifikowania wykonawców), ustanowionych przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej – stosuje się przepisy PZP w brzmieniu dotychczasowym, z uwzględnieniem art. 3 ustawy nowelizującej,
  3. do postępowań odwoławczych wszczętych od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej, w następstwie wniesienia odwołania na zaniechanie przeprowadzenia postępowania lub konkursu, stosuje się znowelizowane przepisy PZP.

Autorka: r. pr. Katarzyna Dziąćko, Wawrzynowicz & Wspólnicy sp. k.

Tweet

Odwiedź też:

energia.edu.pl
prawo-naprawcze
Restrukturyzacja

Portal tworzony przez:

Menu

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zamówienia w praktyce
  • Orzecznictwo
  • Zamówienia sektorowe
  • Energetyka
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Czytaj politykę cookies
Polityka Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT