Zamawiający w praktyce udzielania zamówień publicznych często spotyka się z sytuacją, kiedy musi zmienić treść ogłoszenia o postępowaniu – zazwyczaj na skutek konieczności zmiany SIWZ, czy to z uwagi na wnioski o wyjaśnienie treści SIWZ, rozstrzygnięcia odwołań przez KIO czy też z własnej inicjatywy, jeśli zauważy w dokumentacji błędy czy nieścisłości.
W obecnym stanie prawnym zamawiający ma możliwość wprowadzenia uzupełnień treści, poprawek, a nawet zmiany treści ogłoszenia. W art. 12a ust. 2 PZP ustawodawca dokonał podziału na istotne i nieistotne zmiany treści ogłoszenia. Zmiany istotne dotyczą w szczególności: określenia przedmiotu, wielkości lub zakresu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania. Jest to katalog otwarty, co oznacza, że za istotną zmianę mogą zostać uznane także inne ingerencje w treść ogłoszenia. Wprowadzenie do ogłoszenia istotnej zmiany powoduje konieczność przedłużenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminu składania ofert o czas niezbędny na wprowadzenie zmian. Termin ten zamawiający ustala w sposób uznaniowy w przypadku zamówień, których wartość nie przekracza kwot określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 PZP, natomiast w przypadku pozostałych zamówień, tzn. o wartości przekraczającej powyższe progi unijne, nie może być on krótszy niż 15 lub 30 dni od przekazania zmiany ogłoszenia Urzędowi Publikacji UE – w zależności czy w postępowaniu składane są oferty czy wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz z uwzględnieniem sytuacji, w której zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia.
Zgodnie z uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej z 29 grudnia 2011 r., sygn. KIO/KU 109/11, przepis art. 12a ust. 2 PZP przesądza, iż do zmian istotnych ogłoszenia, powodujących konieczność stosownego wydłużenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, należy zmiana sposobu opisu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, niezależnie od tego, czy polega na „zaostrzeniu” czy też „złagodzeniu” wymagań formułowanych pod adresem wykonawców. W jednym ze swoich wyroków KIO wskazuje również, że w przypadku nieistotnej zmiany ogłoszenia zamawiający zobowiązany jest do przedłużenia terminu składania ofert wyłącznie w świetle art. 12a ust. 1 ustawy PZP, który wymaga takiej czynności tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Przepis ten nie precyzuje jednocześnie okresu, o jaki termin składania ofert należy przedłużyć, w związku z tym określenie tego okresu należy do kompetencji zamawiającego.
W przypadku zamówień sektorowych kwestia zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu i w konsekwencji wydłużenia terminu na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (w trybach rozpoczynających się od etapu składania tych wniosków) uregulowana została w art. 134 ust. 3a PZP, w którym skrócono termin do 15 dni w porównaniu z zamówieniami klasycznymi, tzn. jeśli zamawiający dokonuje istotnych zmian treści ogłoszenia o zamówieniu, powinien przedłużyć termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o czas niezbędny do wprowadzenia zmian we wnioskach, z tym że termin składania wniosków nie może być krótszy niż 15 dni od dnia przekazania zmiany treści ogłoszenia Urzędowi Publikacji UE.
Ustawodawca wprowadził w PZP zasadę, że rozpoczęcie biegu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu należy liczyć odrębnie w zależności od tego, czy dotyczy zamówień o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (kiedy to terminy liczy się od daty przekazania do publikacji ogłoszenia o zamówieniu) oraz dla zamówień poniżej tych progów (kiedy to bieg terminu składania ofert lub wniosków liczy się od daty opublikowania ogłoszenia w oficjalnym publikatorze). W przypadku zmiany ogłoszenia dla zamówień powyżej progów UE ustawodawca wskazał wprost, że nowy termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu należy liczyć od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Dla zamówień poniżej progów unijnych brak analogicznych wytycznych, jednak przyjąć należy, że terminy należy liczyć od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 4 lutego 2013 r., sygn. KIO 152/13, niedopuszczalne jest rozpoczęcie biegu tego terminu od dnia przekazania do publikacji ogłoszenia o zmianie ogłoszenia. Takie działanie prowadzi bowiem do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców w postępowaniu i zasady uczciwej konkurencji. Jak wskazuje KIO, wykonawcy zainteresowani danym zamówieniem śledzą informacje o treści ogłoszeń publikowane głównie w oficjalnym publikatorze, a dopiero w następnej kolejności powiązane z treścią tych ogłoszeń ogłoszenia o zmianie treści ogłoszenia o zamówieniu. W związku z tym, w przypadku gdy treść ogłoszenia o zamówieniu wskazuje na upływ terminu składania ofert, dla wykonawców staje się ono ogłoszeniem archiwalnym. KIO zauważa, że wyznaczenie nowego terminu składania ofert, a nie przedłużenie terminu składania ofert w ramach ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu, o czym mowa w art. 12a PZP, wprowadzałoby w błąd wykonawców potencjalnie zainteresowanych przedmiotowym zamówieniem.
Niezwłocznie po zamieszczeniu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu w BZP lub jej przekazaniu Urzędowi Publikacji UE zamawiający jest obowiązany zamieścić informację o zmianach na stronie internetowej. Do 28 lipca 2016 r. zamawiający miał obowiązek upublicznienia tej informacji także w swojej siedzibie, obecnie wystarczające jest zamieszczenie informacji na stronie internetowej.
Zgodnie z art. 11c, do wprowadzania zmian w treści ogłoszenia stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zasad publikacji ogłoszeń (art. 11 ust. 7-7d i art. 11a). W związku z tym ogłoszenie, które zamieszczone było w BZP zamawiający może zmienić poprzez zamieszczenie w tymże biuletynie ogłoszenia o zmianie ogłoszenia, które będzie wyraźnie wskazywać numer ogłoszenia zmienianego i datę jego zamieszczenia. Wzór ogłoszenia o zmianie ogłoszenia stanowi Załącznik nr 7 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. 2016, poz. 1127). Zgodnie z tym wzorem, zamawiający musi wskazać m.in. tekst, który należy zmienić lub tekst, który należy dodać.
Autor: Dagmara Dragan, Katarzyna Dziąćko, Kancelaria Wawrzynowicz & Wspólnicy Sp.k.