Zamówienia publiczne

  • Zamówienia publiczneZamówienia publiczne
  • O portalu
    • Aktualności
    • Zamówienia w praktyce
    • Orzecznictwo
    • Zamówienia sektorowe
  • O autorach
  • Polityka Cookies
  • Szkolenia i doradztwo
    • Zamawiający
    • Wykonawca
    • Szkolenia
  • Kontakt
  • Search

Zmiana Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków

2025-04-03Aktualności, Zamówienia współfinansowane z UEdofinansowanie UE, kwalifikowalność wydatków, perspektywa 2021-2027, wytyczne, zamówienia dofinansowane, zasada konkurencyjnościMożliwość komentowania Zmiana Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków została wyłączona

25 marca 2025 r. weszła w życie zmieniona wersja Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wydanych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (dalej jako Wytyczne, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/dokumenty/wytyczne-dotyczace-kwalifikowalnosci-2021-2027).

Ponieważ zmiany są istotne dla beneficjentów dofinansowania ze środków unijnych na lata 2021-2027, przedstawiamy krótkie podsumowanie wprowadzonych modyfikacji.

1. Zmiana progu stosowania zasady konkurencyjności

Najistotniejszą zmianą w Wytycznych jest podwyższenie progu, od którego należy stosować zasadę konkurencyjności, z 50 000 zł do 80 000 zł netto (sekcja 3.2.1 pkt 1 lit. a).

Poniżej tego progu beneficjenci i wnioskodawcy zobowiązani będą stosować generalną zasadę wyrażoną w pkt 3.2 ppkt 1 Wytycznych, zobowiązującą ich do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a także do działania w sposób przejrzysty i proporcjonalny.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że dla postępowań wszczętych do dnia wejścia w życie zmienionych Wytycznych nadal będzie obowiązywał próg 50 000 zł netto, ponieważ zgodnie z pkt 7 w Rozdziale 1 Wytycznych do oceny prawidłowości przeprowadzonego postępowania oraz zawartej umowy stosuje się wersję Wytycznych obowiązującą w dniu wszczęcia postępowania, które zakończyło się zawarciem umowy (w zasadzie konkurencyjności wszczęcie postępowania jest tożsame z publikacją zapytania ofertowego).

Ponadto w Wytycznych dostosowano kwoty wyrażone w euro do progów obwiązujących dla zamówień publicznych (tj. dłuższy termin składania ofert należy wyznaczyć dla robót budowlanych o wartości powyżej 5 538 000 EUR, ponadto zaktualizowano stosowne progi przy zmianach umowy de minimis, o których mowa w sekcji 3.2.4 pkt 4 lit. e).

2. Zamówienia uzupełniające

Wśród wyłączeń z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności, opisanych w sekcja 3.2.1 pkt 2 Wytycznych, dotychczas w ppkt j przewidziane były zamówienia na dodatkowe dostawy, polegające na częściowej wymianie dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększeniu bieżących dostaw lub rozbudowie istniejących instalacji, a instytucje kontrolujące kwestionowały możliwość udzielanie takich zamówień na usługi i roboty budowlane, nawet jeśli zamawiający przewidział je w zapytaniu ofertowym.

Obecnie zmieniono to wyłączenie całkowicie, odnosząc je do udzielenia wykonawcy wybranemu zgodnie z zasadą konkurencyjności zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych – pod warunkiem, że takie zamówienie było przewidziane w zapytaniu ofertowym i jest zgodne z przedmiotem zamówienia początkowego oraz całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy ustalaniu wartości szacunkowej zamówienia.

3. Brak konfliktu interesów

W Wytycznych przesądzono wprost, że w przypadku zastosowania wyłączenia z obowiązkowej zasady konkurencyjności, o którym mowa w sekcji 3.2.1 pkt 4 (tzn. jeżeli w wyniku prawidłowego zastosowania zasady konkurencyjności nie wpłynęła żadna oferta, lub wpłynęły jedynie oferty podlegające odrzuceniu, albo żaden wykonawca nie spełnił warunków udziału w postępowaniu, i nie zmieniono pierwotnych warunków zamówienia), obowiązują regulacje Wytycznych dotyczące unikania konfliktu interesów (określone w pkt 6-8 sekcji 3.2.2). 

Ponadto pozostawiono tylko jeden wyjątek od zasady unikania konfliktu interesów – zamówienia in-house, czyli udzielane podmiotom powiązanym (o których mowa w sekcji 3.2.1 pkt 2 lit. i).

Nie wprowadzono natomiast zmian w zakresie obowiązku składania oświadczeń o braku powiązań z wykonawcami, katalogu sytuacji uznawanych za konflikt interesów, czy też konieczności wyłączenia z postępowania osób, których mogą nie być bezstronne.

4. Szacowanie wartości zamówienia na usługi hotelowe lub dostawę biletów lotniczych

W zmienionych Wytycznych dopuszczono, aby wartość zamówienia na usługi hotelowe lub dostawę biletów lotniczych można było szacować odrębnie dla każdego wydarzenia, o ile uzasadnia to charakter projektu (wcześniej taka możliwość była dostępna tylko dla zamówień w ramach projektów dotyczących organizacji misji gospodarczych i targów).

5. Wykorzystanie nieruchomości na rzecz projektu

Jedną z istotnych zmian Wytycznych jest doprecyzowanie, że limity wydatków kwalifikowalnych w wysokości 10% oraz 15% na nieruchomości wykorzystane na rzecz projektu, odnoszą się do wydatków na nabycie nieruchomości, nie dotyczą natomiast wydatków poniesionych na nabycie innych tytułów prawnych do nieruchomości.

Ponadto w podrozdziale 3.3 usunięto regulację, aby wartość nieruchomości była potwierdzona operatem szacunkowym sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę – na rzecz pozostawienia odwołania do ustalenia tej wartości zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (co w praktyce jest zmianą jedynie formalną, ponieważ ustawa ta określa sporządzenie operatu szacunkowego jako metodę dokonania wyceny nieruchomości).

6. Podatek VAT

W zmienionych Wytycznych doprecyzowano zasady uznania podatku VAT za kwalifikowalny – zgodnie z podrozdziałem 3.5 podatek VAT co do zasady jest kwalifikowalny w projekcie, którego koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), przy czym w znowelizowanych Wytycznych wskazano jednoznacznie, że chodzi tu o łączny koszt (koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne).

Z pktu 3 podrozdziału 3.5 wynika wyjątek od powyższej zasady – podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego, przy czym w znowelizowanych Wytycznych doprecyzowano, że powyższe badane jest odrębnie w odniesieniu do każdego podmiotu zaangażowanego w projekt – nie tylko beneficjenta, partnera i podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków, ale też grantobiorcy, ostatecznego odbiorcy, uczestnika projektu. Zmiana ta jest konsekwencją wyroku Sądu z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie T-357/19 Republika Włoska przeciwko Komisji Europejskiej.

7. Kwalifikowalność zaliczki wypłaconej wykonawcy

Dotychczasowe regulacje wprowadzały obowiązek, aby element objęty zaliczką został faktycznie zrealizowany lub dostarczony w okresie kwalifikowalności projektu – w zmienionych Wytycznych, aby uniknąć ewentualnych wątpliwości, dopuszczono zrealizowanie lub dostarczenie danego elementu po okresie kwalifikowalności, a beneficjent i tak będzie miał wówczas możliwość rozliczenia zaliczki z dofinansowania.

8. Uproszczone rozliczanie

W podrozdziale 3.10 pkt 4 wskazano, że projekt współfinansowany ze środków EFRR, EFS+ lub FST, którego łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza równowartości 200 tys. EUR w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, rozliczany jest obligatoryjnie za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków. W tym miejscu także doprecyzowano, że jako łączny koszt rozumiane są koszty kwalifikowalne i niekwalifikowalne.

9. Koszty pośrednie

W podrozdziale 3.12 usunięto zwolnienie z wykazywania w ramach kosztów pośrednich wydatków objętych cross-financingiem – po zmianie Wytycznych należy zatem te wydatki również uwzględniać.

Autorka: r. pr. Katarzyna Dziąćko, Wawrzynowicz & Wspólnicy sp. k.

Tweet

Odwiedź też:

energia.edu.pl
prawo-naprawcze
Restrukturyzacja

Portal tworzony przez:

Menu

  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zamówienia w praktyce
  • Orzecznictwo
  • Zamówienia sektorowe
  • Energetyka
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Czytaj politykę cookies
Polityka Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT